آزاده کردزنگنه؛ سکینه شاهی؛ یدالله مهرعلیزاده
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، ، صفحه 95-116
چکیده
این پژوهش در سطح سازمان آب و برق استان خوزستان تحت عنوان بررسی اثربخشی دورههای آموزشی ICDL برتوانمندیهای دانشی، نگرشی و مهارتی کارکنان انجام گردید. الگوی نظری تحقیق بر اساس الگوی انتقالی هالتون بود که با بهرهگیری از تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) بررسی گردید. جامعهی آماری این تحقیق کلیهی کارکنان و مدیران سازمان آب و برق خوزستان را ...
بیشتر
این پژوهش در سطح سازمان آب و برق استان خوزستان تحت عنوان بررسی اثربخشی دورههای آموزشی ICDL برتوانمندیهای دانشی، نگرشی و مهارتی کارکنان انجام گردید. الگوی نظری تحقیق بر اساس الگوی انتقالی هالتون بود که با بهرهگیری از تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) بررسی گردید. جامعهی آماری این تحقیق کلیهی کارکنان و مدیران سازمان آب و برق خوزستان را تشکیل میدهد، که مجموعاً 1270 نفر میباشند. در این خصوص با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند اما تعداد پرسشنامهی برگشت داده 200 مورد بوده است. با 20 نفر نیز مصاحبه انجام گرفت. ابزارهای جمعآوری اطلاعات تحلیل اسناد شرکت، مصاحبه و پرسشنامه است، که در سه حیطهی دانشی، مهارتی و نگرشی توسط پژوهشگر تهیه گردیده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی صوری و پایایی آن از طریق روش آماری آلفای کرونباخ محاسبه گردید که میزان آن 95/0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. بعد از تحلیل نتایج مشخص شد تأثیر دورههای آموزشی ICDL برتوانمندیهای دانشی، مهارتی و نگرشی، ضعیف و پایینتر از استاندارد تعیین شده است، که نشاندهندهی ضعف در نظام آموزشی سازمان است.
طاهره علی محمدی؛ یدالله مهرعلیزاده؛ سکینه شاهی
دوره 19، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 167-188
چکیده
هدف اصلی این مقاله ارزیابی پایهی سوم مقطع متوسطهی نظری دخترانهی شهر اهواز است. برای انجام این تحقیق از الگوی نظری سیپ CIPP استفاده شده است. جامعهی مورد مطالعه دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی و پایهی سوم شاخهی نظری رشتههای ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی شهر اهواز در سال تحصیلی 88-1387 میباشد. با استفاده از روش ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله ارزیابی پایهی سوم مقطع متوسطهی نظری دخترانهی شهر اهواز است. برای انجام این تحقیق از الگوی نظری سیپ CIPP استفاده شده است. جامعهی مورد مطالعه دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی و پایهی سوم شاخهی نظری رشتههای ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی شهر اهواز در سال تحصیلی 88-1387 میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای ابتدا یک ناحیه و سپس10 دبیرستان و 3 مرکز پیشدانشگاهی و در نهایت به تصادف90 نفر دانشآموز و90 نفر دانشآموخته انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش به منظور گردآوری دادهها شامل پرسشنامهی محقق ساخته و مصاحبه میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماریSPSS و آمار توصیفی و استنباطی (t-test و واریانس) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از آن بود که کلیت پایهی سوم متوسطهی نظری و عوامل زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد آن با وضعیت مطلوب جامعه فاصله دارند. دیدگاه دانشآموزان و دانشآموختگان در پرسشنامهها همسو با مصاحبهها میباشد. در مجموع نظرات دانشآموزان رشتههای ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی در زمینه و دروندادهای پایهی سوم متوسطهی نظری با هم تفاوت معنیدار ندارد ولی در فرآیند این پایه با هم تفاوت معنیداری دارند. همچنین بین دیدگاه دانشآموزان و دانشآموختگان رشتههای سهگانه در برونداد و ارزیابی نهایی این پایهی تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد.